Demam

Assalamualaikum


9 SEBAB KENAPA ALLAH BAGI KITA SAKIT
Segala apa yang berlaku dalam kehidupan manusia sama ada kesenangan ataupun kesusahan, semuanya ada hikmah sebalik apa yang berlaku. Allah SWT berfirman:
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan. (Q.S al-Anbiya:35).
Ibnu Abbas mentafsirkan ayat di atas, beliau berkata: Allah akan menguji manusia dengan kesusahan dan kesenangan, kesihatan dan sakit/penyakit, kekayaan dan kemiskinan, ketaatan dan kederhakaan, halal dan haram, petunjuk dan kesesatan, kesusahan dan kemudahan (dalam riwayat lain). Semuanya adalah ujian Allah kepada hambanya.
Oleh kerana itu, jika seseorang ditimpa musibah berupa sakit dan penyakit, maka ambil hikmah di sebalik apa yang berlaku tersebut, tidak akan selesai musibah yang menimpa hanya dengan bersedih, marah, kecewa, putus asa di atas sakit & penyakit tersebut.
Adapun hikmah disebalik musibah sakit dan penyakit adalah:
1. Allah tengah menguji manusia agar lebih bersabar dalam menghadapi ujian berupa sakit dan penyakit.
2. Sebagai kifarah dosa dan kesalahan yang dilakukan manusia pada masa yang lalu.
3. Dilipat gandakan kebaikan dalam hidup manusia yang ditimpa sakit & penyakit. Kerana hakikatnya Allah ingin menambah kebaikan kepada hambanya dengan diberi ujian sakit dan penyakit.
4. Untuk mengangkat darjat manusia di sisi Allah SWT. Kerana sakit dan penyakit tersebut bertujuan untuk memberi ujian kepada hambanya agar mendapat darjat yang lebih mulia di sisi Allah SWT.
5. Untuk menyedarkan dan menginsafkan manusia di atas kesilapan jalan yang di lakukan pada masa lalunya.
6. Untuk mengingatkan manusia di atas nikmat Allah SWT yang diperolehnya dalam hidup. Yang terkadang kita kurang mensyukurinya semasa kita sihat dan kuat lagi.
7. Membersihkan dan mensucikan hati dan jiwa manusia dari berbagai penyakit rohani. Seperti penyakit sombong, ujub, dan lain sebagainya.
8. Sebagai tanda ingatan terhadap sesama manusia yang sama ditimpa sakit & penyakit. Kerana manusia selalunya akan sedar jika sakit & penyakit tersebut sudah menimpa dirinya.
9. Untuk menyelamatkan manusia dari azab Allah SWT. Dengan memberi sakit dan penyakit kepada manusia di dunia, kerana jika Allah sudah menimpakan sesuatu di dunia. Harapannya tidak akan ditimpakan di akhirat.
Oleh kerana itu wahai sahabat sekalian, dengan iman dan islam yang kita miliki serta kesabaran dalam menghadapi sakit dan penyakit. Mudah-mudahan Allah akan memberi balasan yang setimpal dengan apa yang kita lakukan.
Ya Allah berilah kepada kami kesabaran dan ketabahan dalam menghadapi apa jua permasalahan dalam hidup kami, dan berilah kebaikan kepada kami dari musibah sakit dan penyakit yang Engkau timpakan kepada. Mudah-mudahan kami menjadi hambaMu yang Sholeh. Aamiinn !!!!!



Sumber :
Ustaz Hasnan Fan Club


Kesimpulannya, zu demam. Dah beberapa hari dah. Doakan kesembuhanku.... Minggu ni kena hantar PBS + pembentangan VIVA. Doakan kejayaan kami =)

Tiada ulasan:

Contact Me/ review

eatmakeread@yahoo.com