Selasa, 23 Jun 2020

Cara Letak Tulisan Arab dalam Words


Assalamualaikum dan hai korang


Hari ni aku nak share cara letak huruf arab dalam microsoft word.
Share benda ni sebab mudah untuk rujuk di kemudian hari...





Pada semester ni aku ambil bahasa Arab sebagai subjek free elektif.
Niat di hati nak ambil subjek lain tapi tetiba berminat nak ambil bahasa Arab
Awalnya nampak mudah tapi... tak T^T
Tak semudah yang disangka





Walaupun aku takde basic, korang doakan aku lulus cemerlang ya untuk subjek ni!

#thestruggleisreal





1. Buka dokumen/websites yang ada tulisan Arab yang korang nak.



2. Kemudian copy (Ctrl+C) tulisan tersebut.  



3. Kemudian paste(Ctrl+V) dalam Wordpad.



4. Tada dah jadi! Tapi kekadang bila paste tak seperti yang asal. 
Jadi, yang ni korang kena guna  key Delete dan Backspace.




5. Lepas korang dah berpuas hati dengan tulisan dalam Wordpad tu,
Korang copy masuk dari Wordpad ke Microsoft Word.
Tak boleh terus copy tulisan Arab ke Words sebab nanti tulisan tu lari teruk.  










ATAU


Korang taip secara manual~



BOLEH RUJUK KAT SINI

Kredit kepada mualim saya, Ustaz Hadi. ^^





5 ulasan:

Aina Akmal berkata...

nicee sharing! hehehe. good luck dear! :)

Fahmi berkata...

kekadang on the way p kerja tu ada juga dengar segmen belajar cakap arab dalam ikim tapi tu la sampai opis dengan kesibukan yang melanda memang tak ingat la

EAT,MAKE,READ berkata...

@AINA Sama2 semoga bermanfaat!

@FAHMI Ya bahasa Arab ni perlukan focu untuk faham hehe sebab tu sampai sekarang sy tak berapa mahir --'

sophea ◇ berkata...

respect gila orang yang pandai arab :') sebab masa belajar arab dekat u dulu rasa otak mcm nak pecah dah hahaaha

Harakatku berkata...

Maaf Admin,Izinkan saya berkongsi Saya ada cipta perisian yang memudahkan menulis Arab,Jawi,Quran dan Baris iaitu Harakatku Pro

Untuk maklumat lanjut boleh layari
https://harakatkublog.blogspot.com/

Terima Kasih

Catatan Yang Ditampilkan

Skincare Routine 2022

  Assalamualaikum dan salam raya 2022  Rini zu nak share skincare bagi yang berkulit kombinasi dry dan sensitif Skincare dua kali. pagi dan ...